back
login:   haslo:   przypomnij dane

Ankieta dla szkoły

05 listopada 2014

Zadaniem ankiety jest określenie warunków wewnętrznych mających wpływ na zachęcanie lub zniechęcenie uczniów i kadry pracowniczej do dojazdu rowerem do szkoły. Chodzi o warunki, które mogą zostać zapewnione przez dyrekcję - w szkole i na terenie przez nią zarządzanym. Ankietę można wypełnić on line na stronie www.rowerowaszkola.pl, po wcześniejszym przejściu procedury rejestracyjnej. Przeprowadza ją szkolny lider rowerowy posiadający nadane przez administratora uprawnienia do zarządzania stroną szkoły. Ankieta składa się z 14 prostych pytań. Wypełnienie jej nie zabiera dużo czasu, jednakże w celu zapewnienia rzetelności warto wcześniej się z nią zapoznać i przygotować niezbędne dane. Najlepiej zrobić to wraz z chętnymi uczniami.

Pytania z komentarzem

  1. czy szkoła dysponuje parkingiem rowerowym?

    Parking rowerowy to podstawowa infrastruktura potrzebna rowerzyście dojeżdżającemu do szkoły. Stworzenie w szkole odpowiedniej liczby miejsc parkingowych jest pierwszym i najważniejszym z posunięć, aby placówka stała się przyjazna rowerzyście.
     
  2. jaka liczba rowerów stoi zaparkowana codziennie przy szkole?

    Określenie ilości osób korzystających z roweru jest bardzo ważne dla kontroli nad skutecznością prowadzonych działań. Liczenie najlepiej przeprowadzić w środę (ewentualnie wtorek lub czwartek) przy bezdeszczowej pogodzie w okresie od wiosny do jesieni.
     
  3. jaka część w % pracowników szkoły dojeżdża do pracy rowerami ?

    Pracownicy szkoły mogą dać dobry przykład dla uczniów jeśli sami dojeżdżają rowerami. Określenie ilości pracowników powinno się odbyć poprzez deklarację o częstym dojeżdżaniu do pracy rowerem to jest minimalnie 2 razy w tygodniu. 
     
  4. czy w szkole są bezproblemowo dostępne podstawowe narzędzia naprawcze ?

    Wyposażenie szkoły w podstawowe narzędzia naprawcze to tani sposób na zwiększenie niezależności komunikacyjnej. Dodatkowym atutem może być zapewnienie osoby, która będzie potrafiła doradzić/nauczyć jak wykonać drobne naprawy. Minimalny zestaw narzędzi dostępny dla uczniów: zestaw do klejenia dętek wraz z niezbędnymi narzędziami, pompka rowerowa, zestaw kluczy imbusowych i oczkowych, śrubokręt płaski i krzyżakowy. Informacja o dostępnych narzędziach powinna być umieszczona na stronie internetowej szkoły oraz w gablocie.
     
  5. czy w szkole funkcjonuje aktywne  kółko rowerowe(organizujące wspólne wyjazdy, wycieczki, etc.)? Czy istnieje inna forma praktycznych zajęć rowerowych?

    Dodatkowa działalność prorowerowa to dobry sposób na zainteresowanie rowerem uczniów.  Jest to wyraźny sygnał dla uczniów, że dana placówka jest przyjazna rowerzyście. Ponadto, osoby które poruszają się rowerem rekreacyjnie łatwiej sięgają po niego jako środek codziennej lokomocji. Osoby jeżdżące na co dzień, czerpią większą radość z jazdy rekreacyjnej.
     
  6. czy w szkole istnieje możliwość zdania na kartę rowerową? (5 pkt)

    Formuła prowadzenia zajęć związanych z kartą rowerową pokazuje  uczniom stosunek szkoły do tematu ruchu rowerowego. Jeżeli egzamin na kartę rowerową w szkole odbywa się w dobrych warunkach (nie na korytarzu) stanowi to okazję do zachęcenia do dojazdu rowerem do szkoły. Nawet jednorazowy przyjazd do szkoły może uzmysłowić uczniowi, że jazda rowerem jest dla niego atrakcyjna.
     
  7. czy w szkole prowadzone są zajęcia z edukacji rowerowej? (15 pkt)

    Edukacja prorowerowa jest ważnym elementem działań wspierających wybór tego środka transportu.

(Pytania jeśli szkoła dysponuje parkingiem rowerowym):

  1. Czy są wolne miejsca parkingowe dla rowerów? (5 pkt)

    Dzięki wolnym miejscom parkingowym zapewniamy potencjalnym rowerzystom możliwość pozostawienia roweru. Parking, jeśli jest za mały, powinien być stale rozbudowywany. Lepiej rozbudowywać parking stopniowo po kilka miejsc parkingowych tak, aby ilość wolnych miejsc nie była rażąca.
     
  2. jakiego rodzaju stojaki są dostępne w szkole? (stojak zapewniający przypięcie ramy roweru i koła - 10 pkt, „wyrwikółko” – 1 pkt)

    Dobry stojak rowerowy umożliwia przypięcie jednocześnie ramy i koła roweru. Najpopularniejszym i rekomendowanym stojakiem jest rura w kształcie odwróconej litery „u”. W połączeniu z dobrym zapięciem (np. typu u-lock) stanowi podstawę bezpieczeństwa roweru. Stojak tzw. „wyrwikółko” umożliwiający przypięcie jedynie koła roweru jest zdecydowanie odradzany, ponieważ gdy rower się przewróci może dojść do uszkodzenia koła. Ponadto poprzez odkręcenie jednego koła w szybki i łatwy sposób można ukraść rower.
     
  3. czy stojaki są zadaszone? (10 pkt) 

    Zadaszenie zapewnia osłonę przed deszczem oraz śniegiem. Zadaszenie nie może zasłaniać widoczności dla np. stróża, czy też utrudniać dostępu do roweru.
     
  4. czy istnieje możliwość innego przechowywania rowerów (np. w pomieszczeniu zamykanym na klucz, u portiera)? (5 pkt)

    Taka możliwość zachęca do przyjazdu droższymi rowerami. Jeśli jednak dostępność do takiego miejsca jest utrudniona (np. jest w piwnicy) będzie to zniechęcało potencjalnych zainteresowanych. Rozwiązanie z zamykanymi parkingami ma również ograniczoną pojemność i może służyć jedynie wybranym.
     
  5. czy parking rowerowy jest dobrze dostępny? (5 pkt)

    Dojazd do parkingu powinien być zapewniony bez konieczności zsiadania z roweru. Wszelkie bariery jak np. schody czy wąskie bramki są przeszkodą. Minimalne wymogi dla  położenia parkingu to takie, aby jego usytuowanie nie wymagało dłuższej trasy do drzwi szkoły niż poruszając się pieszo – umiejscowienie parkingu rowerowego np. na tyłach szkoły jest niekorzystne. Zmuszanie rowerzysty do prowadzenia roweru i pokonywania dłuższych odcinków pieszo może skutecznie zniechęcić do przyjazdów do szkoły.
     
  6. czy parking rowerowy jest usytuowany konkurencyjnie względem innych środków transportu? (5 pkt)

    Parking rowerowy powinien być zlokalizowany możliwie blisko drzwi wejściowych do szkoły. Docenienie przyjeżdżających rowerem powinno odbywać się np. poprzez zapewnienie krótszego dystansu do drzwi szkoły z parkingu rowerowego niż z parkingu samochodowego. Jest to zarazem minimalny wymóg aby uzyskać dodatkowe punkty w audycie szkoły.
     
  7. czy parking zapewnia bezpieczeństwo rowerom? (10 pkt)

    Bezpieczeństwo pozostawionego roweru często jest bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na dojeżdżanie rowerem do szkoły. Bezpieczeństwo parkingu można zapewnić np. poprzez usytuowanie go w miejscu pod nadzorem (np. na widoku stróża), zapewniając monitoring lub zwyczajnie poprzez usytuowanie w miejscu stale uczęszczanym i dobrze widocznym – co mocno zniechęca potencjalnego złodzieja.
Certyfikat Szkoły Przyjaznej Rowerom

Po wypełnieniu ankiety szkoła może otrzymać Certyfikat Szkoły Przyjaznej Rowerom. Jest to pisemne poświadczenie faktu (w postaci eleganckiego dyplomu), że szkoła spełnia minimalne wymogi w zakresie wewnętrznych udogodnień dla rowerzystów. Certyfikat przyznawany jest na podstawie punktacji otrzymanej za każdą odpowiedź w ankiecie. Suma uzyskanych punktów decyduje o tym czy szkoła może otrzymać certyfikat czy nie. Ilość punktów decyduje też o tym jaki to będzie to certyfikat, gdyż przewidziane są jego trzy rodzaje: złoty, srebrny i brązowy. Brąz oznacza, że szkoła jest już w stopniu podstawowym przyjazna rowerzystom, ale wiele jeszcze można zmienić na lepsze. Srebro oznacza, że warunki oferowane przez szkołę rowerzyście są bardzo dobre, ale wciąż można zrobić dla wygody rowerzystów  więcej. Złoto oznacza, że szkoła nie tylko jest przyjazna cyklistom, ale również aktywnie działa na rzecz promocji tego środka transportu i może być wzorem dla innych. Ranking punktowy szkół wraz pokazaniem aktualnego certyfikatu jest publikowany przez organizatora na stronie projektu.

Certyfikat jest przyznawany bezterminowo, jednak organizator projektu zastrzega sobie prawo odebrania certyfikatu jeśli warunki rowerowe w szkole uległy pogorszeniu lub w przypadku wadliwie przeprowadzonego audytu (gdy dane w ankiecie przeprowadzonej przez lidera rowerowego nie są zgodne z rzeczywistością). Prawdziwość danych w ankiecie weryfikowana jest przez przedstawiciela lokalnej organizacji rowerowej.
Certyfikaty w formie papierowej wydawane są każdorazowo na koniec kolejnych edycji projektu lub w innym terminie na wyraźne życzenie szkoły.

Wyniki uzyskane w poszczególnych punktach dają informację, co można w szkole zrobić dla poprawy sytuacji. W wypadku zmiany warunków (rozbudowy parkingu itp.) można wypełnić ankietę ponownie.

 

<
>
"Rowerowa Szkoła - zintegrowany program edukacyjny na rzecz promocji komunikacji rowerowej oraz kształtowania proekologicznych zachowań komunikacyjnych wśród dzieci i młodzieży w miastach" Projekt realizowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we współpracy z Krajową Radą Beżpieczeństwa Ruchu Drogowego. Posiada rekomendację przewodniczącej Parlamentarnej Grupy Rowerowej - posłanki Ewy Wolak.
Dolnosląska edycja sponsorowana jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu